Wat doe je gedurende een werkdag in de winkels van Kruidvat en Trekpleister? Aanstaande (assistent-)filiaalmanagers leren met de leermodule Kassa, Kluis en Geld hoe ze taken en verantwoordelijkheden moeten uitvoeren. Dat proces moet veilig gebeuren voor zichzelf, de collega’s en de klanten. De virtuele collega Lotte legt het uit.
Je virtuele collega Lotte legt het uit
A.S. Watson had al een training waarmee ze medewerkers de procedures rondom de geldstromen uitlegde, maar die was sterk verouderd en aan herziening toe. Van gedeeltelijk gemeenschappelijk en online, naar een volledige e-learning.
De rol van de doelgroep
Geldstromen optimaal beheren kan ingewikkeld zijn, omdat je al snel een informatiedump hebt. Maar het is belangrijk dat het goed gedaan wordt. UP learning is met twee filiaalmanagers rond de tafel gaan zitten. “Doordat zij konden uitleggen wat de moeilijkheden zijn, wisten wij beter wat we moesten bouwen”, legt Mandy van der Linden uit. Zij is Lead Consultant bij UP learning. “De rol van de doelgroep is in deze module erg belangrijk. Zowel bij het analyseren van de leervraag en het bedenken van de leerinterventie, als bij de eindcheck op de totale module waren zij betrokken.”
Kassa, Kluis en Geld
Zowel A.S. Watson als UP learning wilden het persoonlijke aspect behouden, maar hoe doe je dat als je de klassikale training wegneemt en volledig overstapt naar een e-learning? In deze interactieve leermodule, waarin storytelling belangrijk is, loopt een nieuwe werknemer een werkdag mee met een virtuele collega, Lotte genaamd.
In slechts een half uurtje kunnen de medewerkers de training doorlopen op de computer of telefoon. Deze training is het startpunt van een groter geheel. Aan de hand van deze module leren ze de basis. Daarna gaan ze aan de slag in de winkel en worden ze door een ervaren collega verder gecoacht. De medewerkers volgen onder andere ook nog een training over voorraadbeheer.
Interactiviteit zorgt voor aandacht
Tussen de filmpjes door stelt virtuele Lotte vragen. Weet jij waarom je bepaalde handelingen moet doen? Zo behoudt ze de aandacht van de lerende. Deze manier van iets aanleren, wordt door beide partijen geprezen. Danielle van Eeden, Digital learning and development adviseur van A.S. Watson is zeer te spreken over de afwisseling in werkvorm – de tekst, gifs, interactieve video – en over Lotte: “iemand die je echt meeneemt. Je bent nieuw in je functie en zo voel je je ook.” En Mandy vult aan: “De video’s duren nooit langer dan een minuut en zijn ook nog eens interactief. Halverwege de video wordt de kijker een vraag gesteld zodat je eerst getriggerd wordt om zelf na te denken, voor je de informatie ontvangt. Zo blijf je betrokken bij de video en dat is heel effectief.”
Danielle van Eeden
A.S. Watson
“Ik was erg te spreken over de afwisseling in werkvormen met de tekst, gifs en de interactieve video met Lotte. Ze neemt je echt mee. Je bent nieuw in je functie en zo voel je je ook.”
“De video’s duren nooit langer dan een minuut en zijn ook nog eens interactief. Halverwege de video wordt de kijker een vraag gesteld zodat je eerst getriggerd wordt om zelf na te denken, voor je de informatie ontvangt. Zo blijf je betrokken bij de video en dat is heel effectief.”
Mandy van der Linden, UP learning
Wat vindt de doelgroep?
De makers van de module hielden altijd de doelgroep in hun achterhoofd. Werkt dit voor hen? Kunnen zij op die manier de materie makkelijk tot zich nemen? Zowel UP learning als A.S. Watson zijn tevreden over de module, maar hoe staat de eindgebruiker er tegenover?
“Het is een fijne e-learning. Duidelijk met de video’s, het wordt rustig uitgelegd. Dankzij Lotte is het goed te volgen en voel je je betrokken bij de winkel”, vertelt een medewerker die de module als een van de eersten heeft afgerond. “Vaak kreeg je ook feedback als je een vraag verkeerd beantwoord had”. Een andere eindgebruiker prees de interactiviteit: “Zo blijf je wel bij de les. Net als bij de momenten tussendoor waarin gevraagd wordt of je alles begrijpt”.