Volle rekken, hoge omzet

AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

De winst voor A.S. Watson

  • Vollere schappen, hogere omzet
  • Hogere klanttevredenheid
  • Uitfasering klassikale trainingen door ‘mobile first’ leerstrategie

Wie in Nederland kent Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL niet? A.S. Watsons meest bekende formules. Voor Kruidvat en Trekpleister herzag UP learning de bestaande training ‘Goederen en Voorraad’.

AS Watson Benelux

Goed voorraadbeheer voor tevreden klanten

In deze online training leren medewerkers hoe de goederenstroom in elkaar zit en hoe ze het best de voorraad kunnen beheren. Goed voorraadbeheer leidt namelijk tot volle rekken. Dat zorgt op zijn beurt voor tevreden klanten én een hoge omzet. “Als eerste verkoopmedewerkers en (assistent)-filiaalmanagers weten hoe zij de voorraad kunnen controleren, de juiste hoeveelheden bestellen en artikelen op de juiste manier receptioneren en verwerken, grijpt de klant niet mis en komt men graag terug naar onze winkels. Dat is belangrijk voor de klanttevredenheid en voor de omzet”, vertelt Danielle van Eeden, Digital Learning & Development Advisor bij A.S. Watson.

Danielle van Eeden | A.S. Watson

Danielle van Eeden
A.S. Watson

“De toegevoegde waarde van het UP team? Passie, creativiteit en didactische expertise, gecombineerd met betrouwbaarheid en flexibiliteit. Hierdoor hebben we samen een mooi resultaat neergezet, binnen de afgesproken tijd & budget. Ik kijk uit naar het volgende project!”

AS Watson | e-learning | Volle rekken | UP learning

“We twijfelden over de toegevoegde waarde van het klassikale deel.”

“De blended training ‘Goederen en Voorraad’ was aan een update toe. We twijfelden over de toegevoegde waarde van het klassikale deel. Met UP hebben we daarom bekeken of we hetzelfde resultaat konden bereiken met een e-learningmodule. Een belangrijk uitgangspunt was de koppeling tussen de training en het leren op de werkvloer. En persoonlijk wilde ik graag het online leren een stuk leuker maken.”

Het Leerconcept

Omdat de leerstof zich er voor leent, de doelgroep ‘mobiel vaardig’ is en om ervoor te zorgen dat medewerkers kunnen leren waar en wanneer het hen uitkomt, werd gekozen voor een ‘mobile first’ leerconcept. Daarnaast moest de training voldoen aan de volgende uitgangspunten:

  • passend voor zowel de Kruidvat als Trekpleisterformule;
  • gekoppeld aan het A.S. Watson opleidingspaspoort, dat gebruikt wordt voor learning on the job;
  • makkelijk op te splitsen in kleine modules, zodat onderdelen ook los gevolgd kunnen worden;
  • zelf te onderhouden door het A.S. Watson L&D team.
AS Watson | e-learning | Volle rekken | UP learning

De 3 fases

Om bovenstaande doelen te bereiken is de training ‘Goederen & Voorraad’ verdeeld in drie fases.

Engage

Om de doelgroep te verleiden, zochten we naar een aantrekkelijke en frisse vormgeving die zowel de Kruidvat- als Trekpleistermedewerkers aanspreekt. De grafische vormgeving speelt ook een belangrijke rol in de navigatie in de e-learningmodule: voor de lerende is het steeds duidelijk over welke stap van het voorraadproces het gaat.

Learn

We maakten korte metten met lange teksten. Medewerkers leren in hun eigen tempo via korte ‘learning chunks’ ofwel microlearning. Er is veel afwisseling door het gebruik van video, animatie en realistische cases.

Perform

De training is praktijkgericht en sluit door de verschillende cases naadloos aan op het A.S. Watson opleidingspaspoort. Zo is er meer grip op het daadwerkelijke gedrag van de medewerkers in de winkels en het positieve effect daarvan op de klant.

AS Watson | e-learning | Volle rekken | UP learning

De uitwerking

Bij de diverse leerdoelen ontwikkelde UP learning passende leerinterventies.

Waarom is voorraadbeheer belangrijk?

Goed voorraadbeheer zorgt voor volle rekken. Zo grijpen klanten niet mis en komen ze graag terug naar de winkel. Dat maakt een filiaal succesvol en een fijne plek om te werken. Om dat duidelijk te maken, legt een ‘online collega’ in een video uit wat er te doen staat. Zo weet de lerende waarom voorraadbeheer belangrijk is.

Wat komt binnen in de winkel en wat gaat weer buiten?

Een belangrijke basis voor goed voorraadbeheer is begrijpen hoe de goederenstroom in elkaar zit. Hoe komen artikelen de winkel binnen en hoe gaan ze weer buiten? In een frisse en overzichtelijke animatie van één minuut wordt de goederenstroom uitgelegd. Deze animatie bevalt zo goed, dat die nu ook wordt ingezet voor de onboarding van nieuwe medewerkers.

Hoe beheren medewerkers de voorraad?

Het proces van voorraadbeheer werd opgedeeld in vijf stappen. Om voorkennis in kaart te brengen, start elke stap met een korte quiz en een video waarin de online collega de belangrijkste aandachtspunten behandelt. In de praktijk zijn er natuurlijk uitzonderlijke of specifieke situaties. Daarom krijgt de lerende bij elke stap drie realistische cases voorgelegd. Directe feedback zorgt vervolgens voor een hoog leereffect. Is de medewerker er klaar voor, dan gaat die in de praktijk aan de slag. Leidt beter voorraadbeheer tot zichtbare resultaten?
Het proces van voorraadbeheer werd opgedeeld in vijf stappen. Om voorkennis in kaart te brengen, start elke stap met een korte quiz en een video waarin de online collega de belangrijkste aandachtspunten behandelt. In de praktijk zijn er natuurlijk uitzonderlijke of specifieke situaties. Daarom krijgt de lerende bij elke stap drie realistische cases voorgelegd. Directe feedback zorgt vervolgens voor een hoog leereffect. Is de medewerker er klaar voor, dan gaat die in de praktijk aan de slag. Leidt beter voorraadbeheer tot zichtbare resultaten?

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.