Na maanden van voorbereiding is het zover: je LMS is klaar om gelanceerd te worden. Of je nu werkt met Docebo, Totara of een ander Leerplatform, de grote vraag is: hoe zorgen we dat onze collega’s niet alleen inloggen, maar ook enthousiast blijven terugkomen?
Deze 5 tips, gebaseerd op gedragsprincipes, helpen je om je LMS succesvol te lanceren:
1. Zet meerdere kanalen in
Vaak zien we dat er eenmalig een mail wordt uitgestuurd op de dag van lancering. Maar niet iedereen opent de mail en soms verdwijnen berichten snel uit zicht. Zorg daarom dat je LMS op meerdere plekken zichtbaar wordt:
- Verstuur meerdere mails met wisselende boodschappen.
- Voeg een ‘call to action’ toe aan je interne e-mailhandtekening.
- Stel een ‘Veelgestelde vragen’ pagina op.
- Plaats wisselende banners op het intranet.
- Maak een korte instructievideo met een enthousiaste gebruiker.
Herhaling en variatie zorgen voor meer bereik en activatie.
2. Denk ook offline
Een postercampagne ouderwets? Integendeel. Hang ze prominent op de werkplek, bij de koffieautomaat, in de lift of ‘de kleinste ruimte’:
- Wissel ze wekelijks
- Gebruik opvallende kleuren en quotes
- Voeg een QR-code toe naar een inspirerende video
Wist je dat we onbewust veel snel reageren op visuele prikkels? Posters zijn hele goede gedragstriggers.
3. Vier successen
We zijn dol op erkenning. Zorg dat gebruikers direct iets ‘ontvangen’ als ze stappen zetten:
- Een animatie met confetti bij het aanmaken van een account
- Een badge na afronding van een eerste training (koppel verzamelde badges aan een fysieke beloning)
- Een voortgangsbalk nodigt uit om verder te gaan
- Een persoonlijk berichtje op een onverwacht moment
Het moment voordat je een beloning krijgt, zorgt voor de aanmaak van dopamine. Dopamine zorgt voor herhaling.
4. Geef ambassadeurs een beloning
Geen betere reclame voor je Leerplatform dan de collega’s die er enthousiast over zijn. Laat ze:
- Hun ervaringen delen
- Meehelpen met het maken van content en geven van tips
- Nieuwe collega’s begeleiden bij hun eerste stappen
We volgen graag het voorbeeld van anderen. Sociale bewijskracht is een sterke motivator.
5. Denk verder dan de dag van lancering
Een vliegende start is belangrijk, maar de echte winst wordt pas op de lange termijn behaald. Om te zorgen dat door je dagelijkse beslommeringen je aandacht voor de gebruikers van het leerplatform verslapt, plan je een aantal acties vooruit:
- Stuur je collega’s na een week een herinnering aan hun inlog
- Smeer de introductie van nieuwe content over een periode uit
- Deel successen online, via e-mail of tijdens teammeetings
- Vraag om feedback en laat zien wat je ermee hebt gedaan
Om van je LMS een succes te maken, heb je meer nodig dan een eenmalige lanceeractie. Maak er een campagne van.
Haal meer uit je LMS. We denken graag met je mee.
Wil je sparren over hoe je collega’s activeert en blijft motiveren? Vraag naar onze inspiratiesessies waarin we samen kijken hoe je gedragswetenschap inzet voor een blijvend succes van je LMS.