Wat is de toegevoegde waarde van Virtual Reality (VR) voor de leeractiviteiten van Politieagenten? Met deze vraag van een overheidsinstantie ging UP learning aan de slag. Lees hier de inzichten die deze ontdekkingsreis opleverde.
Ontdekkingsreis voor Politieagenten
Virtual Reality (VR) is een veelbelovende nieuwkomer in het veld van leermethodes. Een overheidsinstantie vroeg UP als reisleider bij de ontdekkingstocht naar de toegevoegde waarde van VR. Geen all-in luxevakantie, maar lekker zelf met de handen in de modder en het zweet op de rug. Men wou ontdekken wat de verschillende vormen zijn en zelf ervaren wat het ontwikkelen van VR betekent, in tijd, expertise, geld en technische middelen.
“We ontdekten dat Virtual Reality nieuwe deuren opent. Doordat we nu ervaring hebben met huiszoekingen, weten we wat wel en wat niet werkt.”
En zo geschiedde het
We deelden de ontdekkingsreis op in verschillende fases. Zo hadden we een richting, maar nog geen compleet beeld van de eindbestemming. We vermeden de snelwegen en dwongen onszelf ook de onontgonnen gebieden te ontdekken.
We startten vanuit het door UP geschetste beeld van de huidige stand van zaken en toekomstperspectieven van Virtual Reality. Tijdens een brainstormsessie bespraken we de toepassingsmogelijkheden. En zo kwamen we samen tot een case. Ook kozen we voor het leveren van een ‘minimal viable product’ (een levensvatbaar product) voor opsporingsambtenaren. In een serie bootcamps gingen we met betrokkenen aan de slag om het ‘MVP’ uit te werken. Tot slot evalueerden we of de initiële vraag werd beantwoord.
Een huiszoeking als eindbestemming
Het eindresultaat van de reis is een 360° Interactieve Video waarin opsporingsambtenaren zelfstandig een huiszoeking uitvoeren. De training start met een introductie in de briefingruimte. Daar leer je hoe de interacties in VR werken en wat er van je verwacht wordt tijdens een huiszoeking. Als je gewend bent geraakt aan de VR, begint het echte werk: de huiszoeking. Eerst word je aan de deur geconfronteerd met een boze bewoonster die je niet binnen wil laten. Wat doe je? Reageer je op de juiste manier, dan laat ze je binnen. En eenmaal binnen krijg je de opdracht om de keuken en de woonkamer te doorzoeken. Waar moet je op letten? Vind je de ‘hotspots’? En wat doe je als je iets verdachts hebt gevonden?
Wat we ontdekt hebben
Uit deze ontdekkingsreis bleek de kracht van een VR-training voor huiszoekingen te bestaan uit:
- Leren omgaan met emoties
Het maakt nogal wat in je los als de boze bewoonster van een verdacht pand zo vlak voor je neus en ‘als in het echt’ tegen je staat te schreeuwen. Dit effect is met 360° Interactieve Video veel groter dan met hetzelfde beeld op een plat scherm. Daardoor is het alsof je met ‘live’ acteurs werkt. Een bijkomend voordeel is dat je video kan pauzeren voor directe feedback zonder dat je de ‘immersie’ (betrokkenheid) breekt. Acteurs verliezen namelijk een gedeelte van hun geloofwaardigheid als je tijdens een ‘live’ training pauzeert voor feedback. - Zelfstandig te volgen
Een VR-training volg je zelfstandig op het moment dat het jou uitkomt. Je bent dus niet afhankelijk van de agenda van acteurs en een specifieke locatie om te oefenen. - Het is een goede voorbereiding
Doordat je oefent als ‘in het echt’ ben je goed voorbereid op de praktijk of het vervolg van de training. Doordat je al een praktijksituatie hebt ervaren, is het makkelijker om de theorie te plaatsen. Bovendien onthoud je beter wat je hebt geleerd. - Jezelf ruimtelijk inleven
Ook het doorzoeken van het huis zelf is met 360° Interactieve Video. Op die manier blijft de politieagent vanaf het ‘aanbellen’ in dezelfde omgeving en gaat hij/zij in stappen naar een volgende scène. Maar omdat de interactie via video beperkt is (je kunt bijvoorbeeld niet alles wat je ziet oppakken), voelt de huiszoeking onnatuurlijker aan in vergelijking met een VR-wereld waar je doorheen ‘loopt’. Want dan kun je kasten openen, wapens of geld pakken, enz. - Acteurs, locaties en op dezelfde manier trainen
Andere voordelen van trainen via VR zijn dat je niet telkens acteurs in hoeft te huren, fysieke locaties hoeft in te richten of moet zorgen dat instructeurs ‘live’ aanwezig zijn. Bovendien weet je zeker dat iedereen op eenzelfde manier wordt getraind en kan je hun ontwikkeling gemakkelijk vergelijken.
Conclusie: kies zorgvuldig je leerdoel
Zoals bij elke training is het vaststellen van het leerdoel de belangrijkste stap. Doe dit zorgvuldig. In deze case zitten twee leerdoelen die, in een ideale situatie, om twee verschillende leermiddelen vragen:
- Politieagenten moeten leren om een emotionele situatie onder controle te houden. Voor het omgaan met emoties, zoals in dit geval de boze bewoonster, is 360° interactieve video het meest geschikt.
- Politieagenten moeten leren zoeken volgens protocol. Voor dit leerdoel is VR het meest geschikt, omdat je je op een natuurlijke manier door de ruimte kunt verplaatsen. Om te leren zoeken, moet je volledig vrij zijn om de hele ruimte te bekijken, kasten te openen en op te pakken wat er zich in de ruimte bevindt.
Beide leerdoelen vragen om een andere aanpak (360° Interactieve Video versus VR). Combineer je deze twee leerdoelen in één training, dan wordt het al gauw complex. Het is dan lastig te bepalen wanneer je alle leerdoelen hebt behaald. In dit geval: omgaan met emoties én het zoeken volgens protocol.
Tip
Bekijk per leerdoel welk leermiddel het meest geschikt is. Vaak zal een leerdoel op een aantal manieren bereikt kunnen worden, maar het ene leermiddel zal effectiever zijn dan het andere.