Animaties

Als één beeld meer zegt dan 1000 woorden. Wat zegt een animatie dan?

Animaties | e-Learning | Leermiddelen | UP learning

Geanimeerd van boeien naar binden naar actie 

Animaties vergemakkelijken informatieoverdracht. Door de combinatie van beeld en geluid onthoud je de boodschap goed. Afhankelijk van je doel kan het een prima alternatief voor of aanvulling op een ander leermiddel zijn. Zo kun je met een ’teaser-animatie’ iemand bijvoorbeeld prikkelen voor de volgende (leer)interventie zodat de boodschap beter aankomt. Dat is één van de voordelen, maar er zijn er meer.

Animaties | e-Learning | Leermiddelen | UP learning

Drie redenen om Animaties in te zetten bij je leerinterventie

  • Daar heeft ons brein veel energie voor nodig. Met Animaties maak je het begrijpelijk en makkelijker te verwerken.
  • Ons brein verwerkt visuele informatie efficiënt en snel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt daarnaast dat we beter onthouden als we iets zien én horen.
  • Ken je dat? Je leest en je gedachten dwalen af. Je leest het stukje opnieuw. En opnieuw. Met een Animatie blijf je beter bij de les. De beweging zorgt dat je alert blijft.
Welke soorten Animaties kennen we? 

Verschillende Animaties voor verschillende doelen

Elke dag zie je wel een animatie. Als reclame op tv of op het internet bijvoorbeeld. Wat voor soort Animaties kun je als Learning Professional inzetten?

De lerende herkent zichzelf in een personage of stelt zelf zijn of haar favoriete personage samen. Doordat je jezelf hiermee identificeert, is je aandacht groot. Zet karakteranimaties in als:

  • je een persoonlijk gevoel of menselijke touch mee wil geven
  • je een ​​fysieke instructeur of trainer wil vervangen door een herkenbaar karakter
  • je gebruik wil maken van emoties met gezichtsuitdrukkingen en bewegingen
  • je incidenten uit het echte leven wil laten zien

Denk aan je favoriete tekenfilm. Uitgesproken karakters die zich in allerlei avonturen storten. Pas je dit in je leerinterventie toe, dan maak je het leren een stuk leuker en boeiender. Zet deze stijl in als:

  • je een lastig onderwerp luchtig wil brengen
  • de interactie tussen verschillende figuren belangrijk is

Een bekende techniek waarbij je in een fysieke omgeving van elke kleine aanpassing een foto maakt en vervolgens alle foto’s aaneenrijgt. Zet stop-motion in

  • een verhaal wil vertellen met echte objecten
  • als je de bouw van een fysiek object stap voor stap wil laten zien

Hierbij zie je de personages zwarte silhouetten. Zij staan dus in hoog contrast met de achtergrond. Gebruik ze bijvoorbeeld om:

  • een verhaal uit het verleden te vertellen
  • een boodschap extra op te laten vallen

Dit zijn hele vereenvoudigde tekeningen. Een mens bestaat bijvoorbeeld uit 5 strepen (lijf, 2 armen, 2 benen) en een bolletje als hoofd.  

Om complexe onderwerpen eenvoudig uit te leggen, dan zijn bewegende grafische elementen een goed idee. Laat ze interageren met elkaar. Voeg tekst en een voice-over toe voor extra toelichting.

Je ziet een wit vlak en een hand met potlood. De hand beweegt snel en je ziet de illustratie ontstaan. Begeleid door de tekenaar, een voice-over of een muziekje, ontvouwt het verhaal zich voor je. Als kijker kun je het verhaal geconcentreerd volgen.

In vaktermen ‘kinetische typografie’. Deze vorm wordt vaak ingezet als er wat meer tekst in de animatie voorkomt, bijvoorbeeld:

  • om een verhaal uit te leggen
  • om met opvallende lettertypes en beweging wat meer nadruk op de kernboodschap te leggen

Een screencast is een schermopname van een back-office systeem, een app of website. Vaak kosteneffectief omdat je grote groepen kunt trainen zonder dat het een inhoudsdeskundige herhaaldelijk tijd kost.

Met een Infographic maak je complexe zaken of processen snel duidelijk. Met een subtiele animatie leg je de aandacht precies daar waar je die wilt hebben.

Naast je personages heb je ook een achtergrond. Maar het blijft een plat beeld. Zet ze in als:

  • je geen afleiding wilt bij het overbrengen van je boodschap
  • je alle vrijheid wilt hebben bij het stylen van je animatie
  • je een snelle uitlegvideo wilt
  • als het budget beperkt is

Met een 3D animatie zuig je de kijker in een nieuwe wereld. Vooral bij complexe onderwerpen kan dit heel handig zijn. Bijvoorbeeld om:

  • veilig te trainen
  • een product of prototype te presenteren
  • een proces, structuur, of multidimensionaal concept uit te leggen

Zie ook Virtual en Augmented Reality.

In deze vorm neem je een video op, waarbij de personen in de video interageren met animaties die achteraf aan de video worden toegevoegd. 

Animaties | e-Learning | Leermiddelen | UP learning

Klanten

Wij werken voor, leren samen en groeien met 

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.