180° is ‘heter’ dan 360°

De heilige graal voor e-Learning? Velen roepen al een aantal jaren: 360° interactieve video. Een erg goede manier om bijvoorbeeld winkelpersoneel te trainen in klantgerichtheid, zonder dat zij de winkel hoeven te verlaten. En zonder dure acteurs in te huren. Nu weten we dat in de praktijk de helft volstaat: 180° is genoeg.

Je zou 360° interactieve video een ‘VR-experience’ kunnen noemen, maar dan in de echte wereld. Aangevuld met digitale elementen is het augmented reality. De beleving van VR, voor de prijs van een normale filmproductie. Cool toch? Totdat we erachter kwamen dat er bij 360° video’s toch nog wat addertjes onder het gras zitten.

De productie van 360° video is lastiger dan gedacht

Je eerste uitdaging is om controle te krijgen en houden over de volledige ruimte van 360°. Waar moet het productieteam staan? De mensen van het licht en het geluid? En waar verstopt de regisseur zich? Toch wel handig als die direct contact heeft met de acteurs.

Ten tweede creëer je met 360° monsterbestanden van gigabytes groot. En die wil je ook nog op een fatsoenlijke manier bij de gebruiker zien te krijgen, zodat die kan leren op het moment dat het uitkomt. Mobiel? Via wifi? En dan heb ik het nog niet over een 360° 3D-variant.

Ten derde vraag je heel wat van de gebruiker. Die moet helemaal om zich heen kijken. Probeer het maar eens. Maar wat kan, wil niet zeggen dat het beter is, “Het is niet voor niets 360° video. Dus moeten we wel alle hoeken en gaten van de ruimte gebruiken.”

Behandel 360° interactieve video niet als video

De 360° interactieve video benaderen we nog steeds als het ‘oude medium video’ en niet als VR. Er is weinig focus op ‘immersive storytelling’ of in goed Nederlands: ‘ondergedompelde verhalen’. Laat staan dat het makkelijk is om de aandacht van de kijker op de juiste plek te krijgen op het moment dat jíj dat wilt. Altijd weer goed voor een hoofdpijnmomentje bij het schrijven van het script.

Werk je vanuit de ‘point of view’ van de lerende, door een camera op het hoofd van de acteur te zetten, dan mag die geen onverwachte ‘tegenovergestelde’ bewegingen maken.  Je zou maar net de andere kant uitkijken. Zelfs de “echte VR-gebruikers” moeten na 5 minuten echt hun headset afzetten. Ze kunnen niet meer opletten, omdat ze misselijk zijn.

En ten laatste…. Veel gebruikers vinden het nog steeds niet leuk om vrijwillig een stuk karton of een headset van mindere kwaliteit op te zetten. Schrik voor het onbekende. Ze kijken liever op het schermpje van hun smartphone.

Zijn dromen bedrog?

Spat hiermee de ‘Immersive Learning met Interactieve Video’ droom uiteen? Een mislukt experiment? Niet toegankelijk voor ons, de eenvoudige zielen? Ho! Wacht daar nog maar even mee, zeg ik. Het nieuwe medium heeft gewoon nog wat kinderziektes. Het antwoord bestaat namelijk al: 180° video.

Met de helft kom je verder

180° video is simpel gezegd 360° video, maar dan door de helft. Door deze aanpassing pak je in één klap alle knelpunten aan die ik hierboven noemde. Het productieteam blijft gewoon achter de camera staan. Zo heb je een band met de acteurs, zoals je het verkiest. De regisseur kan aanwijzingen geven aan de acteurs en de camera-, licht- en geluidsmensen. Omdat het filmoppervlak de helft kleiner is, zijn de video’s of van twee keer betere kwaliteit of kosten ze de helft van de opslag. Dat maakt het bewerken en verspreiden weer wat makkelijker. De ‘lerende’ weet ook altijd waar hij of zij moet kijken. Want alle actie vindt plaats aan dezelfde kant van het gezichtsveld. Dankzij een bewegende camera en met de o zo populaire storytelling (geen haperingen omdat je lang moet zoeken waar je verder moet) gaat het gemakkelijk.

Ook gebruikers die liever geen headset op willen zetten, kunnen gemakkelijker volgen. Ze hoeven geen rare capriolen uit te halen omdat ze steeds hun mobiel moeten draaien. Voor hen is het een gewone video met extra engagement.

Maar wat ga je missen?

Verlies je juist niet die complete wereld nu de helft er is afgehakt? Is het nog wel zo immersive? Yep! Sterker nog, het gevoel is zelfs beter. De opnames doe je met twee camera’s die op oogbreedte van elkaar afstaan. Je ziet dus ook in de diepte. Net zoals je van nature gewend bent. Een effect dat je nu nog alleen maar met de 20K plus 360° camera’s bereikt. En dat voor minder dan een tiende van de prijs. En net dit 3D-effect zuigt je nog meer in de wereld, in het verhaal, in de beleving.

De 180° camera’s hang je gewoon aan een drone, zonder dat je die drone in beeld brengt. Immersive Drone Shots… Hoe hip kun je zijn. Ik hou nu al van die trendy woorden.

Geschreven door

Thomas Meddens

Elke twee weken een Learning Tip

1.435 Learning Professionals gingen je voor

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.