Hoe HR het kennisdelingsvirus verspreidt: 5 tips

Leren en kennis delen met user generated video en via een eigen ‘corporate’ videoplatform. HR en L&D ontdekken hoe. Ster Hutten geeft 5 tips over wat ze kunnen leren van ‘virale video’s’. Haar neefje Kasper is al begonnen…

“Mijn eerste vlog staat op YouTube”, kondigt mijn neefje van 8 aan tijdens de jaarlijkse barbecue met de familie. Iedereen haalt onmiddellijk zijn telefoon boven om zijn eerste filmpje te bekijken. Verbaasd constateren we dat hij in minder dan 24 uur al 23 views heeft. Niet slecht, vinden we. Een week later post hij zijn tweede vlog met als onderwerp: wat hij gedaan en geleerd heeft tijdens zijn bezoek aan het Valkhofmuseum. Niet alleen ben ik onder de indruk van het enthousiasme en lef waarmee hij voor de camera staat, ook vind ik het inspirerend om te zien hoe die achtjarige jongen zonder schroom zijn net opgedane kennis via video deelt.

Connection, Community, Creation en Curation

Met zijn vlog zet mijn neefje zijn eerste stappen richting de attitude die kenmerkend is voor Generatie C. Gen C staat niet zo zeer voor een leeftijdsgroep, maar eerder voor een mindset.
Een aantal kenmerken van Gen C is dat ze bijna altijd ‘connected’ en trendsettend zijn. Daarnaast deelt meer dan de helft zelf foto’s en video’s via social netwerken. Tot slot vindt Gen C authenticiteit en relevantie essentieel. In 2020 maakte Gen C 40% uit van de populatie in de VS, Europa en de BRIC-landen. Door die kenmerken zijn ze een interessante speler voor HR als het gaat om kennisdeling binnen de organisatie. Aan HR de uitdaging om hierop in te spelen.

Wat valt er te leren van virale video’s?

Voor Generatie C is video een belangrijk en onmisbaar medium. En laten we eerlijk zijn, niet alleen voor hun generatie. We leven tegenwoordig in een wereld waarin iedere minuut 2 dagen aan videomateriaal online wordt gezet. In 2016 streamen grote organisaties naar verwachting meer dan 16 uur video per werknemer per maand. De meeste via een eigen videoplatform. Hoe interessant is het dan om te weten waarom de ene video aanslaat en de andere niet? Wat maakt het verschil? Wat zorgt ervoor dat de ene video amper bekeken wordt en de andere de hele wereld rondgaat? En hoe kan HR die kennis inzetten?

Hoe ‘besmet’ HR de organisatie met kennis?

We spreken over een video die viraal gaat als de video een ‘ontvankelijk’ individu bereikt en dit individu als het ware ‘besmet’ wordt. Zolang iedereen die ‘besmet raakt’ met minimaal twee anderen de video deelt, zal het aantal kijkers exponentieel groeien. Maar welke factoren spelen hierbij een rol?

1. Timing

Alles start met timing… Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de dag waarop een video online wordt gezet veel verschil maakt. We delen het meeste met elkaar op woensdag, donderdag en vrijdag. Als HR besluit de uitrol van een bewustwordingsprogramma met video te ondersteunen, is het dus handig hier rekening mee te houden. Zodra de video online gaat, is het belangrijk dat die in de eerste twee dagen zo veel mogelijk gedeeld wordt; des te meer shares in de eerste twee dagen, des te hoger de virale piek en het totale aantal shares.

2. Supersharers

Inzicht in de ‘supersharers’ binnen je organisatie is uiterst belangrijk. Bijna 18% van de internetgebruikers deelt namelijk minimaal één keer per week een video met anderen en zo’n 9% deelt dagelijks video’s. Als je deze supersharers weet te bereiken, stijgt het aantal views exponentieel en verspreidt de kennis zich razendsnel.

3. Motivatie

Maar je wil niet alleen weten wie je supersharers zijn, maar ook wat hun drijfveren zijn, waarom ze delen. Sommigen zijn alleen nieuwsgierig naar de mening van collega’s, anderen willen vooral de eerste zijn om kennis te delen. Als je als HR-medewerker weet wat je collega’s motiveert, kan je daar beter op inspelen.

4. Het belang van emotie

Video’s die een emotionele reactie oproepen, worden vaker gedeeld. Een essentiële factor dus. Velen denken dat humor het delen stimuleert. De valkuil is echter dat humor cultureel sensitief is en ook verkeerd kan overkomen. Het is daarom beter om de focus te verleggen naar a) meerdere emoties tegelijk en b) emoties die gegarandeerd positieve gevoelens oproepen, zoals verrassing en tevredenheid.

5. Community of participation

Tot slot benadrukt Kevin Allocca, Trend manager bij YoTtube, het belang van community-vorming. Als je in een community je video’s kunt delen met anderen die dezelfde interesses hebben, maar ook elkaar kunt aanvullen en uitdagen, dan voedt dit het creatieve proces. Doordat mensen deel gaan nemen aan het proces neemt de betrokkenheid en de kans op een virale video toe. HR kan dit ondersteunen door video-communities te faciliteren.

Al bij al zijn er veel factoren waar HR invloed op kan uitoefenen om kennisdeling via video binnen de organisatie te stimuleren. De allereerste vlog van mijn neefje staat overigens na drie weken op 48 views. Er is dus nog geen sprake van een virale video. Maar wat niet is, kan nog komen. Hij heeft in ieder geval wel de juiste mindset.

En mocht je nieuwsgierig zijn geworden, in zijn derde vlog legt hij uit hoe je Minion cupcakes bakt. Ergens in het filmpje was in ieder geval sprake van de emotie ‘verrassing’…
https://youtu.be/VJqzIs4vvtk

Weten wanneer en hoe je user generated video kan inzetten voor leren en kennisdeling? Vraag het aan Ster!

Bronnen:

1 GfK- MRI, Spring 2012
2 Gartner – “Predicts 2012: Plan for Cloud, Mobility and ‘Big Content’ in Your ECM Strategy”
3 Marketing technologie bedrijf Unruly

Geschreven door

Ster Hutten

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip. Al 1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.