Immersive Learning – Virtual Reality tools

Mixed reality in de operatiekamer

Met Immersive Learning stuur je de ervaringen die de lerenden ‘virtueel’ opdoen. Daniel Fanego (UNIT040) en Martin van den Broek (UP learning) bloggen over de toegevoegde waarde voor leren. (Blog 2) In onze vorige blog bespraken we de komst van een nieuwe manier van leren: Immersive Learning. Dankzij technologische ontwikkelingen ontstaan er mogelijkheden om naast informatiegericht ook ervaringsgericht te leren. Dat is mogelijk door het creëren van een virtuele beleving: een wereld die niet echt bestaat, waarin je iets ervaart alsof het werkelijk gebeurt. Ervaringsgericht leren zorgt voor een hoge mate van engagement, waardoor deze technologische ontwikkeling zeer interessant is voor educatieve toepassingen.

In deze blog maak je kennis met drie vooraanstaande Virtual Reality tools (VR-tools), zijnde:

  • Occulus Rift van Facebook
  • Gear Rft van Samsung
  • Hololens van Microsoft

Straaljagerpiloot worden? Bekijk alvast je einddoel met een 360 gradenvideo. Virtual Reality is geen nieuwe techniek. Zoals we in de vorige blog al vermeldden, vinden de VR-tools vooral steun in de gamesector. Dat merk je in één oogopslag aan de beschikbare applicaties: in dit stadium vind je vooral apps voor recreatieve spelletjes. Er werd tot nu toe weinig ontwikkeld voor zakelijke toepassingen of educatieve doeleinden. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit snel zal veranderen. Een nieuwe ontwikkeling die dat in de hand werkt, is de zogenaamde 360 gradenvideo. Wil je eens zien wat een straaljagerpiloot ziet vanuit zijn cockpit? Bekijk dan maar eens deze video. Als je de video bekijkt met je smartphone, dan kun je met je vinger swipen om de invalshoek te wijzigen. Bekijk je de video op een PC, gebruik dan de navigator bovenaan links om te veranderen van invalshoek. Op YouTube zijn er ook al video’s die je kan bekijken in 360 graten door zelf je smartphone te draaien. Zo kun je al eens van Virtual Reality proeven!

Interactive360, de mix tussen video en virtual reality

VR 07 HologramInteractieve 360 gradenvideo gaat niet alleen om het veranderen van de invalshoek. Het wordt juist interactiever als je over de gefilmde laag een extra, virtuele laag aanbrengt. Zo ontstaat er een mix tussen video en virtual reality, wat interactive360 genoemd wordt. Zo kun je bijvoorbeeld zones of gebeurtenissen in de 360 gradenvideo markeren. Als je er enkele seconden naar kijkt met je VR-bril, verschijnen er keuzemenu’s of pop-upvensters in beeld met extra informatie of nieuwe video’s. Wanneer je als kijker of gebruiker hierop klikt, breng je een unieke interactie tot stand. De mogelijkheden voor marketing, training, gaming en onderwijs zijn onbeperkt als je door een gefilmde werkelijkheid loopt en door de ogen van een ander naar zijn realiteit kunt kijken. Klinkt mooi? Iets voor de techneuten? Een paar “Amerikanen op leeftijd” met de nodige scepsis mochten het eens uitproberen. Benieuwd naar wat zij voelden tijdens een VR-ervaring en wat zij denken over deze technologie? Kijk maar eens naar hun reactie!

Grote spelers met gevarieerde oplossingen

Omdat we nog aan de vooravond staan van de grote doorbraak, zijn de zakelijks apps nog beperkt en kunnen we nog geen vergelijking maken. Wel weten we welke technologische afwegingen de verschillende leveranciers maken bij hun VR-producten. Ze vormen een eerste beeld van de criteria die van belang zijn bij de aankoop.

OCCULUS RIFT VAN FACEBOOK

Naam & leverancier: Occulus Rift van Facebook Korte omschrijving: Op de VR-markt is dit de bekendste tool. Het is enkele jaren geleden voor een enorm bedrag gekocht door Facebook. Kenmerken: De Occulus Rift kan alles wat andere brillen ook kunnen (zie ook onze vorige blog). Een extra toevoeging die Facebook onlangs introduceerde, de Occulus Touch, is het vermelden waard. Met deze controller wordt de virtuele wereld interactief. De bril zelf wordt gekoppeld aan een PC (of een Xbox controller), wat zowel een voordeel is als een nadeel: doordat je verbonden bent met een PC, kun je een grote rekenkracht benutten, groter dan een mobiel toestel, zoals een smartphone. Maar doordat je direct verbonden bent met een PC door middel van kabels, zit je als gebruiker vast en ben je dus niet mobiel. Focus: Facebook zal zich met name gaan richten op de consumentenmarkt en specifiek op de gamesector. Dat is wat men verwacht. Dat sluit de zakelijke markt niet uit. Met serious gaming kunnen vaardigheidstrainingen namelijk ook zakelijk ingezet worden. Prijs: Tussen de 300-400 euro. Educatieve toepassingsgebieden: Er zijn veel mogelijkheden. Het is goed mogelijk om door een headset leerinstructies te krijgen, die via de Occulus Touch op te volgen en het resultaat simultaan in de bril te aanschouwen.

GEAR VR VAN SAMSUNG

Naam & leverancier: Gear VR van Samsung Korte omschrijving: De grootste speler op de VR-markt is zonder enige twijfel Samsung. Met de Gear VR timmert Samsung hard aan de weg om dit platform bij het grote publiek te brengen. Kenmerken: Ook Samsung heeft gekozen voor extra rekenkracht én mobiliteit. De oplossing waar zij voor kozen, is een combinatie van een bril en een smartphone. Wel voldoende rekenkracht, maar dus geen kabels. Maar er zit wel een addertje onder het gras. De relatief voordelige bril werkt vooralsnog alleen met de Galaxy Note 4 of de Galaxy 6 (voor een extra € 700). Dit is uiteraard een smartphone van Samsung. Ze creëren zo een lock-in situatie, tenzij je die smartphone al in je bezit hebt, want dan heb je relatief voordelig een uitermate geschikte VR-oplossing. Je klikt de smartphone voor de twee lenzen van je bril. Doordat de smartphone het beeld gesplitst weergeeft, in elke lens een eigen beeld, wordt een virtuele 3D-wereld gecreëerd. Overigens maakt de bril gebruik van dezelfde techniek als de Oculus Rift. De content kan bediend worden door je blik te focussen op een bepaalde marker, maar kan ook bediend worden met de touchpad aan de zijkant van de bril. Voor de Samsung Gear VR bestaan al verschillende ontwikkelplatformen en een grote database aan apps en toepassingen. Focus: De Gear VR doet exact hetzelfde als wat de Google Cardboard vorig jaar deed, maar Samsung verpakt het in een mooi en comfortabel geheel met een eigen Oculus Store, dankzij de samenwerking met Oculus. Het resultaat mag er zijn, maar voorlopig gaat het vooral om ervaringen en missen we dé app waarvoor je uren de Gear VR op je neus zou willen zetten. Die zal er ongetwijfeld wel komen, omdat de technologie nog maar in de kinderschoenen staat en de ontwikkelaars nog volop bezig zijn met frisse, nieuwe ideeën uit te werken. Door de totaaloplossing en de buitengewoon scherpe prijs (voor de bril althans) is het duidelijk dat Samsung een groot marktaandeel wil verwerven. Particulier of zakelijk: beiden zijn heel goed mogelijk, net zoals bij de Oculus Rift. Een belangrijk verschil is dat de Gear VR veel meer vrijheid biedt in mobiliteit en daarmee nieuwe mogelijkheden biedt qua gebruik. Prijs: Met de meest recente prijsverlaging van € 199,- naar € 99,- (voor de bril alleen) is hoogwaardige VR nu voor iedereen toegankelijk. Educatieve toepassingsgebieden: Samsung is uitermate geschikt voor virtuele training aan machines, productiestraten of training op het gebied van gevarensimulatie, preventie of het inzichtelijk maken van ingewikkelde processen. Vanwege de mobiliteit en de rekenkracht is het in potentie een krachtige VR-oplossing.

HOLOLENS VAN MICROSOFT

Naam & leverancier: Hololens van Microsoft Korte omschrijving: Wordt unaniem beschouwd als een van de meest spannende technologieën van de laatste jaren. De grote kracht is dat het de werkelijke wereld vermengd met de virtuele wereld. Deze zogenaamde ‘mixed reality’ wordt gecreëerd met hologrammen die in het gezichtsveld van de brildrager worden geprojecteerd. Kenmerken: De grote kracht van de Hololens is dat er een ingebouwde processor meegeleverd wordt, waardoor je niet meer afhankelijk bent van telefoons of externe computers. Met verschillende camera’s en sensoren worden zaken als zicht, evenwicht, diepte en beweging verwerkt, waardoor de beleving optimaal is. De Hololens is daarnaast te besturen via verschillende kanalen: spraak, hoofd- en handbewegingen. Daardoor zijn de projecties 3-dimensionaal. Focus: Microsoft wil met de Hololens eveneens een breed publiek aanspreken. Er wordt dan ook ingezet op afzet in zowel de particuliere als de zakelijke markt. Veel techwatchers voorspellen dat de Hololens over niet al te lange tijd de huidige vorm van de PC zal vervangen. Prijs: De exacte retailprijs is nog niet bekend, maar de Hololens zal zeker niet de meest voordelige oplossing zijn op VR-gebied. Educatieve toepassingsgebieden: De mogelijkheden zijn ook hier bijna eindeloos. Denk aan een architect die met een hogere betrouwbaarheid besluiten kan nemen in een bouwproject. Een arts-assistent die lichaamsdelen individueel kan bestuderen, maar ook in samenhang met elkaar. Maar ook personeel dat aan de productielijn staat kan met de Hololens in een gesimuleerde omgeving worden getraind, wat flink bespaart op de inwerkperiode. Ter illustratie hierbij nog een interessant filmpje.

Ter samenvatting

Het belangrijkste onderscheid op dit moment is hoe de aanbieders zorgen voor voldoende rekenkracht. Samsung levert een relatief voordelige oplossing, maar met een lock-in. Je hebt een Samsungtelefoon nodig. Facebook gebruikt de rekencapaciteit van een PC, waardoor je wel extra capaciteit hebt, maar ook fysiek beperkt bent door alle kabels. De grote belofte lijkt de Hololens van Microsoft. Deze combineert de virtuele en werkelijke wereld en levert de rekencapaciteit vanuit de bril. We zijn heel benieuwd hoe deze geavanceerde en mobiele techniek zich zal vertalen in de prijs, als het op de markt komt. Dat de beleving in de virtuele wereld spectaculair wordt, dat is zeker!

Geschreven door

Martin van den Broek

Elke twee weken een Learning Tip

1.435 Learning Professionals gingen je voor

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.