Leer de emotie van je klant in goede banen te leiden

Immersive Learning* is dé toekomst van het leren. Dat roept men al lang. Maar in de praktijk blijkt het nog lastig om een goede virtuele leerervaring te ontwikkelen en toe te passen. Er zijn veel verschillende soorten en welke strookt nu het beste met het leerdoel dat je wil bereiken? Ofwel, wanneer zet je Augmented Reality, Virtual Reality, 360° of 180° interactieve video in? In dit deel: Interactieve Video.

Zet 180° of 360° video in om emotie over te brengen

In deze eerste blog van een reeks, kijken we eerst naar de kracht van 180° en 360° Interactieve Video. Benieuwd wanneer we kiezen voor 180° of 360°? Lees dan de blog van Thomas Meddens. Kleine spoiler, voor veel leerdoeleinden is 180° video de beste optie. Maar ongeacht welke van de twee je wil gebruiken, ze zorgen allebei voor ‘immersie’* en zijn uitermate geschikt om de emotie van een situatie over te dragen. Dat is dan ook waar deze vorm van Immersive Learning in uitblinkt: emotie.

Video maakt het makkelijk mensen in hun omgeving te filmen. Dat gaat verder dan enkel een beeld met geluid. Je legt ook het gevoel van de omgeving en de situatie vast. Door de manier waarop 180° en 360° video wordt bekeken, ervaart de gebruiker de beelden op een erg realistische manier. Bijvoorbeeld een boze klant in de supermarkt.

* Immersie: letterlijk betekent het ‘onderdompeling’. Het wordt vaak gebruikt in de context van een artificiële omgeving of virtuele realiteit, waarin de gebruiker in een real time-realiteit wordt ondergedompeld. Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/Immersie

Wat zeg je tegen een boze klant?

Je bent de rekken aan het vullen en een boze klant komt net iets te dicht naast je staan en begint lastige vragen te stellen. Hoe ga je daar mee om? Je moet dan wel rustig blijven en goed nadenken hoe je zal reageren. Met gewone video ervaar je deze situatie niet zoals het echt in de winkel zou zijn. Een 180° of 360° Interactieve Video is daarentegen goed vergelijkbaar met de praktijk. Zelf ervaren? Bekijk dan de video.

Dit is een kort voorbeeld uit een Immersive Learning Klantgerichtheid. Je ziet één situatie. Hoe reageer jij op de klant en hoe reageert de klant op jouw reactie? Wat gebeurt er als je anders reageert? Bekijk voor een levensechte beleving de video met een VR-bril of met je smartphone en een karton. Heb je die niet bij de hand, dan kan je de video ook gewoon in je browser bekijken.

Geschreven door

Sander Giesselink

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip. Al 1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.