Online trainen is anders dan online vergaderen

Online Trainen vs Online Vergaderen | UP learning

Stel, je gaat naar de biologieles. Vandaag zijn amfibieën het onderwerp. Er hangen posters aan de muur met kikkers en salamanders. De kasten staan vol met verschillende diersoorten op sterk water en er werd zelfs een kikkerpoel aangelegd. De volgende dag heb je een les over insecten. In hetzelfde lokaal hangen nu posters met exotische soorten, zijn de kasten gevuld met opgezette beestjes en is de kikkerpoel veranderd in een klein natuurgebied.

Het kost de docent elke dag veel werk om het lokaal te verbouwen, maar het rendement is hoog omdat er ‘in de context’ wordt geleerd en de leerlingen veel beter betrokken worden bij de les dan vanachter hun tafeltjes. In het echte leven is dat niet te doen. Online kom je een heel eind. Tenminste…

Dit voorbeeld is misschien wat onrealistisch voor klassikale lessen. Maar online kunnen we de context makkelijker aanpassen en hoeven we niet telkens opnieuw het virtuele leslokaal in te richten. Het gevolg: een hoger leerrendement. Daarom vind ik het jammer dat ik dit nog vaak zie:

  1. Trainers die elke keer hun ‘virtual classroom’ opnieuw op moeten bouwen. Zelfs als ze steeds dezelfde training geven. Tijdrovend. En eerlijk gezegd, lijkt het mij ook behoorlijk frustrerend.
  2. Trainers die beperkt worden door de software, waardoor zij gaan zenden in plaats van trainen. Weinig betrokkenheid en interactiviteit leidt tot een laag leerrendement.

Gelukkig is aan beide wat te doen

De gebruikersbehoefte voor een online meeting is anders dan voor een training
Plotseling gingen we van klassikale trainingen naar online in ‘virtuele klassen’. Gelukkig hadden veel organisaties de tools in huis om online te vergaderen. Microsoft Teams en Zoom waren de oplossing. “Dan gaan we die ook voor online trainen gebruiken.”, was een logische gedachte. Maar pas op. Er is een verschil tussen online meetings en virtuele classrooms. De gebruikersbehoefte voor leren is heel anders dan voor online vergaderen. Voor een effectieve online training is meer nodig dan wat Powerpointslides en de mogelijkheid om elkaar te zien en te horen. Aan Teams en Zoom werden daarom snel wat extra functionaliteiten toegevoegd. Maar is dat voldoende voor jou?

Wil je ook meer uit je Virtuele Classroom halen? Hier moet je op letten.

Een Virtuele Classroom is meer dan een ‘online meeting’. Daarom stel je andere eisen. Wil je de inefficiëntie uit je online trainingen halen en een hoger leereffect bereiken? Zorg dat je de juiste tools in huis hebt. Hier kun je op letten:

1 Opzetten Virtual Classroom

Kan de trainer vooraf het virtuele klaslokaal of meerdere klaslokalen opzetten en de juiste context creëren? Bij terugkerende en vervolgtrainingen wil de trainer overzicht behouden en geen dubbel werk verrichten

2 Diversiteit aan Content

Kan de trainer gebruikmaken van diverse soorten content zoals powerpoint, video, externe websites, scorm modules etcetera. Al deze content in de gewenste volgorde plaatsen en die eenvoudig aanpassen of extra materiaal eraan toevoegen?

3 Drempels weghalen

Hoeveel ‘gedoe’ is het voor trainers en cursisten? Een tool die je vanuit een browser start op je smartphone, laptop en desktop, heeft minder drempels dan als je eerst verschillende installaties moet doen. Een vlekkeloze leerervaring is belangrijk, ook voor de betrokkenheid en de motivatie voor de volgende online training.

4 Geïntegreerd in je Learning Management Systeem

Wordt de training vanuit de online leeromgeving georganiseerd? De cursist moet dan niet wéér een andere tool gebruiken. Bovendien is het de natuurlijke plek om te leren. Daar is vaak extra materiaal te vinden en vindt de interactie met medecursisten plaats. Daarnaast zorgt een integratie van een Virtual Classroom en je Learning Management Systeem dat je trainingen makkelijk kunt plannen en je de gewenste data hebt over de te volgen en gevolgde trainingen (wie heeft wat gedaan, welk resultaat).

5 Een functioneel walhalla

Beschikt de Virtual Classroom over voldoende mogelijkheden: break-out rooms, playlists, whiteboards (die je kunt bewaren), quizzes, chats, screenshare, hand opsteken, enz.

6 De trainer heeft de controle

Heeft de trainer de controle over de training? Iemand de ‘stage’ geven, de controle over de microfoons en camera’s van de cursisten, mogelijkheden om de aandacht van de cursisten te monitoren, enz. Voor trainers zijn dit handige middelen om de cursisten betrokken te houden.

7 Sharing = Caring

Is je virtuele training klaar? Dan is die nog niet afgelopen. Je wil opnames makkelijk kunnen delen, terug bekijken en beschikbaar maken in je online leeromgeving. Want daar wil je je medewerkers naartoe lokken. Ze kunnen terug naar het virtuele klaslokaal, het lesmateriaal vinden en nog vragen aan elkaar en de trainer stellen.

Op zoek naar een Virtual Classroom tool?

Eén van de meest populaire Virtual Classroom tools is BigBlueButton. We adviseren je graag over de mogelijkheden.

Verhoog ook het Leerrendement van je Virtual Classrooms

Haal, zoals de biologiedocent die dagelijks zijn leslokaal verbouwt, meer uit je Online Trainingen. Wil je geheel vrijblijvend de mogelijkheden bespreken om de volgende stap te zetten, neem dan gerust contact op.

Geschreven door

Sander Giesselink

Elke twee weken een Learning Tip

1.435 Learning Professionals gingen je voor

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.