Self-directed learning in de praktijk

Het tuinhuis dat door ‘self-directed learning’ tot stand kwam.

In deze blog vertelt Jeroen Oude Egbrink over zijn eigen invulling van ‘self-directed learning’. Hoe bouw je met twee linkerhanden een tuinhuis?

In het voorjaar kwamen mijn vrouw en ik op het idee om onze tuin, die al 10 jaar op dezelfde manier is ingericht, een facelift te geven.

Er moest een pergola komen! Zo eentje waardoor je in het najaar gezellig buiten kan zitten, ook al wordt het al wat frisser. De lounge was al snel gekocht, maar de offerte van de aannemer die de pergola moest bouwen, viel toch veel hoger uit dan ons budget toeliet. “Is zelf bouwen geen optie?”, vroeg mijn vrouw op een zwoele zomeravond waar je nog geen pergola nodig had.

Ik verslikte me bijna in mijn BBQ-worst en vroeg of ze niet te veel gedronken had. Met mijn twee linkerhanden en NUL ervaring in het bouwen van pergola’s zag ik allerlei rampscenario’s voor me. Aan de andere kant, wat was het alternatief?

De video’s op YouTube leerden me veel

Ik kocht het hout via internet en het werd al snel geleverd. Iedere ochtend keek het me smachtend aan tot ik eraan zou beginnen. Maar goed, eerst moest de fundering gelegd worden. Na het bekijken van talloze filmpjes over funderingen op YouTube ging ik aan de slag. Aan het einde van de dag had ik 8 prachtige betonpoeren gegoten. Gelukkig moest het beton een week drogen en kon ik me in die week voorbereiden op fase twee: het dak. Met behulp van de gebruiksaanwijzingen op papier en goedbedoelde aanwijzingen van buurmannen en schoonbroers lag na week twee het dak erop. We konden in ieder geval al droog zitten. Na vier weken stond er een pracht van een pergola die in geen enkele tuinwinkelbrochure zou misstaan.

Waarom de noodzaak om zelfsturend te leren voor veel organisaties groot is

Toch gek dat we in onze vrije tijd heel makkelijk zelfsturend zijn geworden in ons leerproces, terwijl we binnen onze organisaties vaak nog steeds denken aan een gedegen opleiding als de beste oplossing op iedere leervraag. En dat terwijl de uitdagingen en de noodzaak om snel te leren in organisaties groot zijn, omdat:

de levenscyclus van te leveren producten en diensten vaak veel korter is dan voorheen;
kennis weliswaar overal aanwezig is, maar de uitdagingen waar we voor staan steeds complexer worden;
de medewerker van vandaag in staat moet zijn het probleem van morgen te voorspellen;
organisaties correct moeten kunnen reageren op interne en externe veranderingen.
Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, ontstaat er binnen organisaties de behoefte aan medewerkers die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen, die zelf hun leerdoelen kunnen vaststellen, maar die ook in staat zijn om zelf de regie over het leerproces te nemen.

Hoe ontstaat een lerende organisatie?

Organisaties moeten faciliteren en ervoor zorgen dat de randvoorwaarden die zelfsturend leren stimuleren goed zijn ingevuld. Als een organisatie in staat is om zijn medewerkers te faciliteren in het zelfsturend leren, ontstaat er een lerende organisatie die in staat is voorop te blijven lopen ten opzichte van zijn concurrenten. Met medewerkers die in staat zijn om multidisciplinair samen te werken, wordt er optimaal gebruik gemaakt van de aanwezige kennis en vaardigheden. Zo ontstaat er een continu proces van kennisdeling.

Mijn volgende uitdaging wordt het plaatsen van de verlichting!!!

Auteur: Jeroen Oude-Egbrink

Geschreven door

Paul van den Hurk

Elke twee weken een Learning Tip

1.435 Learning Professionals gingen je voor

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.